Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Προβλήµατα µε τις αγορές από το Ιντερνέτ; Απαντήσεις...

Εφόσον ο υπολογιστής που σας παραδόθηκε δεν έχει την απόδοση που ευλόγως προσδοκούσατε ενόψει των τεχνικών χαρακτηριστικών του(εµφανίζει δηλαδή πραγµατικό ελάττωµα),µπορείτε να ζητήσετε την αντικατάστασή του µε άλλον καινούργιο. Ο προµηθευτής, δηλαδή το εµπορικό κατάστηµα απ’ όπου αγοράσατε τον υπολογιστή, υποχρεούται να αντικαταστήσει τον ελαττωµατικό υπολογιστή. Δεν έχει δικαίωµα να αρνηθεί την αντικατάσταση και να επιδιορθώσει απλώς τον υπολογιστή (σε περίπτωση που είναι δυνατή η επιδιόρθωσή του), εκτός αν στη συγκεκριµένη περίπτωση η αντικατάσταση του εµπορεύµατος µε άλλο είναι πρακτικά αδύνατη ή απαιτεί δυσανάλογες δαπάνες. Σε κάθε περίπτωση, εκτός από το δικαίωµα αντικατάστασης καιτο δικαίωµα επιδιόρθωσης, έχετε εναλλακτικά το δικαίωµα µείωσης του τιµήµατος (κατά το ποσό στο οποίο αποτιµάται το ελάττωµα) και το δικαίωµα υπαναχώρησης, δηλαδή ανατροπής της σύµβασης και επιστροφής των χρηµάτων σας.

Στην εγγύηση όµως του προϊόντος αναγράφεται ότι δεν υφίσταται δικαίωµα αντικατάστασης σε περίπτωση που το πρόβληµα ανάγεται στο λειτουργικό σύστηµα (software) του υπολογιστή.

Στην εγγύηση περιέχεται συχνά ο όρος ότι η αντικατάσταση αποκλείεται αν χωρεί επιδιόρθωση ή ότι αντικατάσταση µπορεί να ζητηθεί µόνο για συγκεκριµένα πραγµατικά ελαττώµατα και µέσα σε ορισµένη προθεσµία κ.λπ. Ωστόσο, τα δικαιώµατα του καταναλωτή που πηγάζουν από τη δήλωση εγγυήσεως δεν επηρεάζουν τα δικαιώµατα που του χορηγεί απευθείας ο νόµος. Με την εγγύηση ο πωλητής αναλαµβάνει έναντι του αγοραστή την υποχρέωση για επιστροφή του καταβληθέντος τιµήµατος ή για αντικατάσταση, επισκευή ή φροντίδα καθ’ οιονδήποτε τρόπο του αγαθού, όχι µόνο σε περίπτωση που αυτό δεν ανταποκρίνεται εξαρχής στις εύλογες προσδοκίες του αγοραστή, αλλά και εάν εµφανίσει ελάττωµα στο µέλλον και για ορισµένο χρονικό διάστηµα (π.χ. εγγύηση ενός έτους). Εφόσον ο υπολογιστής σας ήταν εξαρχής ελαττωµατικός, δεν χρειάζεται να επικαλεστείτε τους όρους της εγγύησης, αφού οπωλητής δεν έχει ακόµη εκπληρώσει την κύρια συµβατική του υποχρέωση για παροχή πράγµατος απαλλαγµένου από ελαττώµατα. Πάντως, καλό θα ήταν σε κάθε περίπτωση να διαβάζετε τη σύµβαση εγγυήσεως του προϊόντος πριν από την αγορά του, προκειµένου να εντοπίζετε «ύποπτες» ειδικές ρήτρες ή να ζητάτε σχετικές διευκρινίσεις από τον προµηθευτή.

Πρόβληµα αντιµετώπισα και µε την ψηφιακή φωτογραφική µηχανή που είχα παραγγείλει από γνωστό ηλεκτρονικό (on-line) κατάστηµα. Ισχύουν τα ίδια και στην περίπτωσή αυτή;

Στην περίπτωση αυτή απολαµβάνετε αυξηµένης νοµικής προστασίας, διότι η σύµβαση που καταρτίσατε µέσω του Διαδικτύου εµπίπτει στο πεδίο εφαρµογής του Ν. 2251/1994 περί προστασίας του καταναλωτή. Πρόκειται ειδικότερα για «σύµβαση εξ αποστάσεως», αφού συνήφθη στο πλαίσιο ενός συστήµατος προµήθειας αγαθών µε τη χρησιµοποίηση µέσων τεχνικής επικοινωνίας από απόσταση (π.χ. e-mail, διαφηµιστικά έντυπα, telemarketing). Με την εξάπλωση της χρήσης του Διαδικτύου, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές χρησιµοποιούν το Ιντερνετ για να κάνουν τις αγορές τους εύκολα και γρήγορα. Ωστόσο,οι συµβάσεις αυτές ενέχουν και κινδύνους για τους καταναλωτές, ιδίως επειδή ελλείπει η άµεση επαφή τους µε το προϊόν που επιθυµούν να αγοράσουν. Γι’ αυτό και ο νοµοθέτης µας, µεταφέροντας στο εσωτερικό Δίκαιο τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ρύθµισε τις συµβάσεις εξ αποστάσεως ειδικά, καθιερώνοντας ένα πλέγµα προστατευτικών για τον καταναλωτή διατάξεων.

Σε τι συνίσταται η αυξηµένη προστασία των συµβάσεων εξ αποστάσεως;

Εκτός από τα δικαιώµατα που αναφέραµε παραπάνω και τα οποία ισχύουν σε κάθε πώληση, ο καταναλωτής που συνάπτει σύµβαση εξ αποστάσεως έχει πάντοτε και δικαίωµα υπαναχώρησης, δηλαδή µπορεί να ζητήσει την ανατροπή της πώλησης, επιστρέφοντας το αντικείµενο που αγόρασε. Το δικαίωµα υπαναχώρησης µπορεί να ασκηθεί ακόµη και χωρίς να συντρέχει οποιοσδήποτε λόγος, όταν π.χ. ο αγοραστής, επανεκτιµώντας τις υποχρεώσεις του µε ηρεµία και σύνεση, αντιληφθεί εκ των υστέρων ότι η σύµβαση που συνήψε δεν είναι προς το συµφέρον του. Επιπλέον ο πωλητής υποχρεούται, το αργότερο µέχρι την παράδοση του εµπορεύµατος, να ενηµερώσει τον αγοραστή µε το ίδιοτεχνικό µέσο επικοινωνίας για την ταυτότητά του και τα στοιχεία της επιχείρησής του, για τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του αγαθού, για την τιµή, την ποσότητα, τα έξοδα αποστολής, τον ΦΠΑ (εφόσον δεν περιλαµβάνεται στην τιµή), τον τρόπο πληρωµής και τον τρόπο παράδοσής του κ.ά. Πρέπει επίσης να τον πληροφορήσει για το παραπάνω δικαίωµα υπαναχώρησης καθώς και να θέσει στη διάθεσή του, σε χωριστό έντυπο, υπόδειγµα δήλωσης υπαναχώρησης του καταναλωτή από την πώληση.

null Πριν από µια βδοµάδα παρέλαβα ένα ζευγάρι παπούτσια που είχα παραγγείλει on-line από γνωστό ιταλικό κατάστηµα υποδηµάτων και διαπίστωσα ότι δυστυχώς δεν µου κάνουν. Μετά σκέφτηκα ότι, εφόσον τα παρέλαβα και χρεώθηκε η συναλλαγή στην πιστωτική µου κάρτα, δεν δικαιούµαι να πράξω κάτι άλλο... Εξάλλου, τα παπούτσια δεν ήταν διόλου ελαττωµατικά· δικό µου ήταν το λάθος που παρήγγειλα τόσο µικρό νούµερο. Σκέφτηκα λοιπόν ότι καλό θα ήταν να αποφεύγω στο εξής τις αγορές µέσω Ιντερνετ και να δοκιµάζω τα παπούτσια µου πριν τα αγοράσω!

Δεν υπάρχει λόγος να σταµατήσετε να αγοράζετε µέσω Ιντερνετ. Οπως ήδη αναφέραµε, µπορείτε να υπαναχωρήσετε από τη σύµβαση απλώς και µόνο επειδή αλλάξατε γνώµη, χωρίς να είστε υποχρεωµένος να επικαλεστείτε οποιονδήποτε άλλο λόγο. Πρέπει να βιαστείτε όµως, διότι το δικαίωµα υπαναχώρησης ασκείται υποχρεωτικά εντός δέκα (10) εργάσιµων ηµερών από την ηµεροµηνία παραλαβής του προϊόντος. Αν περάσει άπρακτη η προθεσµία αυτή, η σύµβαση θα σας δεσµεύει πλήρως και δεν θα µπορείτε να ζητήσετε την ανατροπή της. Ωστόσο, αν ο πωλητής δεν σας έχει χορηγήσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά µε τον τρόπο υπαναχώρησής σας από τη σύµβαση, η προθεσµία άσκησης του δικαιώµατος υπαναχώρησης είναι τρίµηνη.

Πώς µπορώ να ασκήσω το δικαίωµα υπαναχώρησης; Χρειάζεται σύµπραξη δικηγόρου;

Οχι, δεν χρειάζεται. Μπορείτε απλά να δηλώσετε προφορικά προς τον πωλητή ότι επιθυµείτε την ανατροπή της σύµβασης. Για λόγους ασφαλείας, όµως, καλό θα ήταν να του στείλετε συστηµένη επιστολή, η οποία θα περιέχει τη δήλωση υπαναχώρησης, ώστε να µπορείτε πιο εύκολα να αποδείξετε ότι ασκήσατε το δικαίωµα εντός της προβλεπόµενης προθεσµίας.Συνήθως χρησιµοποιείται το υπόδειγµα δήλωσης υπαναχώρησης που υποχρεούται να χορηγεί ο ίδιος ο προµηθευτής στους καταναλωτές.

Η πληρωµή έγινε µέσω πιστωτικής κάρτας. Τι µπορώ να κάνω για να µην αναγκαστώ να πληρώσω στην τράπεζα το ποσό που χρεώθηκε στην κάρτα;

ΟΝ. 2251/1994 ορίζει ρητά ότι, εφόσον ο καταναλωτής ασκήσει το δικαίωµα υπαναχώρησης από τη σύµβαση της πώλησης, µπορεί να καταγγείλει και την πιστωτική σύµβαση που συνήψε µε την τράπεζα για το συγκεκριµένο προϊόν, χωρίς να έχει υποχρέωση καταβολής αποζηµίωσης. Εποµένως, µπορείτε να ειδοποιήσετε τηνεκδότρια τράπεζα ότι η πώληση ανετράπη, ώστε να ακυρωθεί η πληρωµή και να επιστραφεί το ποσό που καταβλήθηκε.

Για πληροφορίες σχετικά µε ζητήµατα προστασίας του καταναλωτή και νοµική αρωγή µπορείτε να απευθυνθείτε στον Συνήγορο του Καταναλωτή.

O Συνήγορος του Καταναλωτή είναι Ανεξάρτητη Αρχή µε κύριο ρόλο τη διαµεσολάβηση για έναν φιλικό διακανονισµό των διαφορών που προκύπτουν µεταξύ προµηθευτών και καταναλωτών ή και των αντίστοιχων ενώσεών τους.Πρόκειται για έναν νέο θεσµό που λειτουργεί ως «εξωδικαστικό όργανο» συναινετικής επίλυσης και ρύθµισης των καταναλωτικών διαφορών τόσο έναντι του ιδιωτικού όσο και του δηµόσιου τοµέα. Οι ενδιαφερόµενοι µπορούν να υποβάλουν τις καταγγελίες τους κατά προµηθευτών για ζητήµατα που φρονούν ότι θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλειά τους ή συνιστούν προσβολή των οικονοµικών συµφερόντων τους µε τους εξής τρόπους:

α) Με αυτοπρόσωπη παρουσία στα γραφεία της Αρχής

β) Με αποστολή µέσω συµβατικού ταχυδροµείου (Λ. Αλεξάνδρας 144, 11471, Αθήνα)


γ) Με αποστολή µέσω τηλεοµοιοτυπίας - fax (210-6460.414) δ) Μέσω e-mail (grammateia synigoroskatanaloti.gr).

Για περισσότερες πληροφορίες µπορείτε να επικοινωνήσετε µε τα γραφεία του Συνηγόρου τουΚαταναλωτή (Λ.Αλεξάνδρας 144, Αθήνα) στα τηλ.: 210-6460.862, 210-6460.814, 210-6460.612,

210-6460.734,

210-6460.458. http://www.synigoroskatanaloti.gr

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στις ερωτήσεις σας απαντούν οι νοµικοί Μαριλένα Ζηδιανάκη και Κίµων Σαϊτάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου