Εντείνονται καθημερινά οι πιέσεις προς τον αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και τα μέλη της Ιεράς Συνόδου για το μέτρο της Κάρτας του Πολίτη, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή ως το τέλος του έτους. Στη δεύτερη ομαδική τους διαμαρτυρία για την Κάρτα (σ.σ. η πρώτη είχε γίνει τον Δεκέμβριο), εκκλησιαστικά κινήματα, κληρικοί, μοναχοί και πολίτες συγκεντρώθηκαν το μεσημέρι της Κυριακής, 6 Φεβρουαρίου, στο Σύνταγμα, έξω από το κτήριο της Βουλής, κρατώντας πλακάτ και πανό και φωνάζοντας συνθήματα «Ορθόδοξοι Έλληνες Αντισταθείτε» και «Όχι στο φακέλωμα».
Η δε Συντονιστική Επιτροπή κατά της Κάρτας του Πολίτη προτίθεται να οργανώσει μία ακόμη «λαοσύναξη», στις 27 Μαρτίου 2011, την Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως. Πολύ μελάνι έχει χυθεί τους τελευταίους μήνες για την Κάρτα του Πολίτη κι έχει σημασία να πάρει κανείς τα γεγονότα από την αρχή. Μόλις ανακοινώθηκε ότι το νέο μέτρο πρόκειται να εφαρμοσθεί και στα ελληνικά δεδομένα, κυριάρχησαν οι φόβοι φανατικών ότι η Κάρτα θα περιέχει τον αριθμό 666 και το «χάραγμα του Αντίχριστου».
Από κοντά, και άλλοι, μέσα από την Εκκλησία, εξέφραζαν φόβους για τα προσωπικά δεδομένα, που, όπως έλεγαν, θα θίγονταν από το περιεχόμενο της Κάρτας. Η Ιερά Σύνοδος, που από τον περασμένο Οκτώβριο παρέπεμψε το θέμα για μελέτη σε ειδική επιτροπή, ανακοίνωνε τον Νοέμβριο:
«Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ενημερώθηκε από τον πρόεδρο της Συνοδικής Επιτροπής Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, κ. Προκόπιο, ότι, το απόγευμα της Δευτέρας 15 Νοεμβρίου ε.ε., συμμετείχαν σε κοινή Συνεδρίαση στο Συνοδικό Μέγαρο η Συνοδική Επιτροπή Δογματικών και Νομοκανονικών Ζητημάτων, η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Στελέχη της Ελληνικής Κυβερνήσεως και ειδικοί Επιστήμονες και Εμπειρογνώμονες, τόσο από τον χώρο της Νομικής, όσον και της Πληροφορικής, με αντικείμενο τη μελέτη της εκδόσεως της “Κάρτας του Πολίτη”. Από τη σύσκεψη προέκυψαν τα κάτωθι συμπεράσματα:
1. Η Κυβέρνηση προχωρεί στην αντικατάσταση της Αστυνομικής Ταυτότητος με την "Κάρτα του Πολίτη", η τεχνολογία της οποίας θα την καθιστά απαραχάρακτη και θα προστατεύονται τα δικαιώματα των πολιτών από τη δράση του κοινού εγκλήματος. Σε αυτή θα περιέχονται μόνο τα στοιχεία ταυτότητος του κατόχου.
2. Αναμένεται από τις αρμόδιες Κρατικές Υπηρεσίες να δοθεί προς δημόσια διαβούλευση στις αρχές του νέου έτους 2011 και επομένως και προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, σχέδιο κειμένου με τις τεχνικές και νομικές προϋποθέσεις για την έκδοση της "Κάρτας".
3. Από την πλευρά των Μελών των Συνοδικών Επιτροπών, τονίσθηκε ότι η Εκκλησία είναι υποχρεωμένη να διαφυλάττει την ελευθερία του προσώπου και να υπερασπίζεται την ακεραιότητα της πίστεως. Γι αυτό: α) Η "Κάρτα του Πολίτη" δεν πρέπει να περιέχει κατ’ ουδένα τρόπο εμφανή ή αφανή τον αριθμό 666. β) Επίσης, κατ’ ουδένα τρόπο πρέπει με αυτή να παραβιάζονται οι προσωπικές ελευθερίες.
4. Τα στελέχη της Ελληνικής Κυβερνήσεως εδήλωσαν ότι συμφωνούν με τις παρατηρήσεις των Μελών των αρμοδίων Επιτροπών της Εκκλησίας και θα τις λάβουν υπ’ όψιν τους. Τούτων δοθέντων η Ιερά Σύνοδος αναμένει το καταρτιζόμενο σχέδιο από τις αρμόδιες Υπηρεσίες για την έκδοση της "Κάρτας" για να τοποθετηθεί υπευθύνως. Γι' αυτό συνιστά στον ευαγή Ιερό Κλήρο, στους Μοναχούς και στους πιστούς να αναμένουν την τελική θέση Της».
Λίγες μέρες αργότερα η Ιερά Σύνοδος επανήλθε στο θέμα, αυτή τη φορά χωρίς να κρατά τις ίδιες αποστάσεις. Έκανε λόγο για ασάφεια, αντίφαση και σύγχυση επί του θέματος, συμπληρώνοντας: «Η Εκκλησία σέβεται το ανεπανάληπτο του προσώπου του ανθρώπου και τη θεόδοτη ελευθερία του. Το ανθρώπινο πρόσωπο δεν μπορεί να απογυμνωθεί από την αξιοπρέπεια και τα χαρακτηριστικά του».
Κατέληγε: «Ούτως εχόντων των πραγμάτων η Εκκλησία δηλώνει την επιφύλαξή της επί του θέματος, το οποίο θα συνεχίσει να παρακολουθεί με ανύστακτο ενδιαφέρον, αναμένοντας το νομοθετικό πλαίσιο για την τελική τοποθέτησή της. Δηλώνει δε ότι, εν τω μεταξύ, θα παρεμβαίνει οσάκις κρίνει τούτο σκόπιμο, σε κάθε στάδιο της διαδικασίας αυτής».
Η Σύνοδος άρχισε αμέσως να υφίσταται τις έντονες πιέσεις άλλων κληρικών, αλλά και πιστών, που ζητούσαν να βγει μπροστά και να απορρίψει, άνευ ετέρου, την Κάρτα, συνιστώντας μάλιστα στους πολίτες να μη την παραλαμβάνουν, ως ύστατο σημείο αντίστασης. Κι όλα αυτά παρά το γεγονός ότι είχαν δοθεί διευκρινίσεις για τη μορφή και το περιεχόμενο της Κάρτας.
Στη Σύνοδο ειπώθηκε ότι η Κάρτα έχει στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών, που παρέχονται από το Κράτος. Θα μοιάζει με τις κάρτες ανάληψης μετρητών με ηλεκτρονικό τσιπ με στοιχεία και πληροφορίες για τον κάτοχό της, τα οποία όμως θα έχουν εξασφαλισμένη προστασία, ώστε να μη θίγονται προσωπικά δεδομένα.
Ταυτόχρονα, η χρήση της θα συρρικνώσει τη γραφειοκρατία, αφού θα περιοριστεί πληθώρα προσωπικών εγγράφων και δικαιολογητικών - πιστοποιητικών στις συναλλαγές με το Δημόσιο και ταυτόχρονα το κράτος θα έχει και οικονομική ωφέλεια από τη μείωση του αριθμού δημοσίων υπαλλήλων.
Η σχετική διαβούλευση άρχισε στις 22 Νοεμβρίου και ολοκληρώθηκε στις 12 Δεκεμβρίου.
Η πίεση προς τον αρχιεπίσκοπο και κυρίως τους συνοδικούς ιεράρχες από τη συντηρητική πτέρυγα της Εκκλησίας έγινε εντονότερη. Ήδη, τον Δεκέμβριο οργανώθηκε η πρώτη «λαοσύναξη» για το «χάραγμα του αντίχριστου» και εικόνες με τους ρασοφόρους να κρατούν σταυρούς κάνουν ξανά τον γύρο του κόσμου.
Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, παραμονές της λαοσύναξης της 6ης Φεβρουαρίου, εξέφραζε τις επιφυλάξεις του για την Κάρτα του Πολίτη. Σε ανακοίνωσή της, η Αρχιεπισκοπή σημείωνε ότι ο κ. Ιερώνυμος «συμμερίζεται τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των πιστών, αναμένει ωστόσο την τελική διαμόρφωση του νομοσχεδίου από το υπουργείο Εσωτερικών για την τοποθέτησή του».
Όσοι επέμειναν από την αρχή επιμένουν και τώρα να μην παραλάβουν οι χριστιανοί την κάρτα, παραπέμποντας με τις δηλώσεις τους στην «υπόθεση των ταυτοτήτων» επί Χριστοδούλου. Το διαδίκτυο στη διάθεσή τους, βρίθει από πύρινα άρθρα και «μελέτες», ως απόδειξη της «κυριαρχίας του διαβόλου» στον σύγχρονο κόσμο.
Υπάρχουν, ωστόσο, και οι φωνές που αντιδρούν, όχι για το «χάραγμα του διαβόλου», αλλά, κυρίως επειδή, όπως λένε, μαζί με τις θετικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η εφαρμογή της Κάρτας, θα δημιουργήσει και τις προϋποθέσεις «πλήρους υποταγής στην οικονομική ολιγαρχία που οδηγεί τις πολιτικές επιλογές» και «θα εξυπηρετήσει ακόμη περισσότερο τις βασικές αρχές της παγκοσμιοποίησης».
Πριν από λίγες μέρες διευκρινίστηκε επισήμως για μία ακόμη φορά ότι η κάρτα που θα χρησιμοποιείται ποικιλοτρόπως, δηλαδή ως κάρτα ασφαλισμένου, ως κάρτα νέου, ως κάρτα μετανάστη κ.λπ. είναι «το κλειδί» για την είσοδο της Ελλάδας στη νέα ψηφιακή εποχή. Ουδεμία περίπτωση, όμως, υπάρχει να θιγούν προσωπικά δεδομένα, αντίθετα αυτά θα τηρούνται αυστηρά.
Επιπλέον, δεν είναι λίγοι εκείνοι που - από πλευράς Εκκλησίας - μιλούν εντελώς απαξιωτικά, τόσο για το σύστημα «καταγραφής» πληροφοριών του πολίτη όσο και για τους υπευθύνους της κυβέρνησης «που σπεύδουν να εναρμονισθούν με τις παγκόσμιες επιταγές».
Υποστηρίζουν, μάλιστα, ότι τα οφέλη από την Κάρτα είναι ελάχιστα μπροστά στα «ανταλλάγματα» που κατά τη γνώμη τους θα δώσουν οι πολίτες, και συγκεκριμένα μπροστά στη «θυσία της ελευθερίας του προσώπου και της ψυχής τους».
Οι πιέσεις προς τον αρχιεπίσκοπο, αλλά και τους συνοδικούς μητροπολίτες εντείνονται καθημερινά και απομένει πλέον η τελική στάση, τόσο του αρχιεπισκόπου όσο και της Ιεράς Συνόδου στην εκ νέου ενασχόλησή της με το θέμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου