Σε διπλή παρέμβαση ώστε να λυθεί το πρόβλημα της χρηματοδότησης των έργων στους οδικούς άξονες της χώρας, αναμένεται να προχωρήσει η κυβέρνηση σε συνεργασίας με τις κοινοπραξίες.
Η διακοπή δανειοδότησης από τις τράπεζες και η απώλεια εσόδων, λόγω της δράσης του κινήματος "Δεν Πληρώνω", έχει θέση σε κίνδυνο την ολοκλήρωση των έργων.
Σύμφωνα με το "Βήμα της Κυριακής", η κυβέρνηση πρόκειται να προχωρήσει σε άμεση εξόφληση των οφειλών προς τις κατασκευαστικές εταιρείες που ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ με εγγυήσεις που θα δώσει το υπουργείο Οικονομικών στα τραπεζικά ιδρύματα προκειμένου να τις χρηματοδοτήσουν.
Επίσης, σχεδιάζει την προείσπραξη μελλοντικών εσόδων από τα διόδια και ένα μέρος των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων μέσω της μεθόδου της τιτλοποίησης, ώστε να καλυφθούν στο σύνολό τους οι χρηματοδοτικές ανάγκες των έργων ως τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης.
Για να γίνει αυτό απαιτείται συνεργασία όλων των μερών, αλλά και να συσταθεί εταιρεία ειδικού σκοπού, την οποία θα ιδρύσει το υπουργείο Οικονομικών. Μέσω της εταιρείας το Δημόσιο θα δανεισθεί τα ποσά από τις εμπορικές τράπεζες με εγγύηση τα μελλοντικά έσοδα του κράτους από τα διόδια.
Η έλλειψη πόρων, που οδήγησε και σε διακοπή των έργων στην Κεντρική οδό του άξονα Ε65 και τμημάτων της Ιονίας οδού, έβαλε το μαχαίρι στο λαιμό σε κυβέρνηση και κοινοπραξίες που διαπραγματεύονται εδώ και αρκετό καιρό.
Πάντως το σχέδιο της κυβέρνησης δεν είναι σίγουρο ότι θα στεφθεί με επιτυχία, καθώς οι τράπεζες πιέζουν για χειροπιαστές εγγυήσεις και προτιμούν τη λύση της δέσμευσης μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου για λογαριασμό τους. Η απάντηση των τραπεζών αναμένεται μέσα στην εβδομάδα.
Τα έργα και η πιθανή μείωση των τιμών
Όπως αναφέρει το "Βήμα της Κυριακής", εκτός από τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου- Καλαμάτας, σε όλες τις υπόλοιπες συμβάσεις παραχώρησης είτε παρατηρούνται καθυστερήσεις, είτε τα έργα έχουν παγώσει.
Το υπουργείο Υποδομών στοχεύει στη μείωση της τιμής του διοδίου κατά 50% στα υπό κατασκευή τμήματα, αλλά και σε μια καλύτερη τιμολογιακή πολιτική για τους μόνιμους χρήστες και τους κατοίκους περιοχών που αναπόφευκτα χρησιμοποιούν καθημερινά τους αυτοκινητοδρόμους.
Η χρηματοδότηση των συμβάσεων παραχώρησης στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στα διόδια, τα οποία αποτελούν περίπου το 25% του προϋπολογισμού τους και θεωρούνται από τις κοινοπραξίες η ραχοκοκαλιά της οικονομικής τους βιωσιμότητας.
Προτίμησαν το χαράτσι
Πάντως παρά τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, αλλά και τις αντιδράσεις του κινήματος "Δεν Πληρώνω", η κατασκευή νέων σταθμών διοδίων συνεχίζεται κανονικά.
Δέκα χρόνια μετά την παράδοση των νέων τμημάτων της, έξι νέοι σταθμοί κατασκευάζονται στην Εγνατία, με στόχο την αναζήτηση πόρων ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ.
Έτσι από τον Σεπτέμβριο, η διαδρομή από την Ηγουμενίτσα, έως την Κομοτηνή, υπολογίζεται να κοστίζει 34 ευρώ μετ' επιστροφής.
Σύμφωνα με το "Πρώτο Θέμα", η κυβέρνηση έκανε πίσω ως προς την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, καθώς θα έπρεπε να γίνει διαγωνισμός και θα ήταν έτοιμα στο τέλος του 2012.
Έτσι, επέλεξε την προσωρινή λύση των σταθμών, που θα φέρουν άμεσα έσοδα, αλλά και επιπλέον επιβάρυνση στους οδηγούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου