Αστυνομία |
Εξαρθρώθηκε, χθες (21-03-2012) το μεσημέρι στη Χαλκίδα Ευβοίας, μετά από μεθοδικές έρευνες του Τμήματος Ασφαλείας Χαλκίδας σε συνεργασία με το Τμήμα Ασφαλείας Φλώρινας, εγκληματική ομάδα που διέπραττε συστηματικά απάτες σε βάρος ιερέων, σε όλη την επικράτεια. Από την έως τώρα αστυνομική έρευνα έχουν εξιχνιαστεί δύο περιπτώσεις απάτης στην περιοχή της Φλώρινας.
Συνελήφθησαν τρεις (3), ηλικίας 46, 35 και 23 ετών αντίστοιχα, σε βάρος των οποίων σχηματίστηκε δικογραφία για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, που διέπραττε απάτες σε βάρος ιερέων, ενώ αναζητούνται από τις Αστυνομικές Αρχές οι συνεργοί τους.
Ειδικότερα, οι τρεις συλληφθέντες είχαν συστήσει, με άγνωστο μέχρι τώρα αριθμό συνεργών τους, οργανωμένη εγκληματική ομάδα, η οποία ενεργώντας με συγκεκριμένο τρόπο δράσης, εντόπιζε ιερείς σε όλη την επικράτεια και επικοινωνούσε μαζί τους, μέσω τηλεφωνικών συνδέσεων.
Κατά την επικοινωνία, οι δράστες προφασίζονταν ότι ήταν οι ίδιοι ιερείς, που εκπροσωπούσαν Εκκλησιαστικούς ασφαλιστικούς φορείς ή ανταποκριτές του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλειας Δημοσίων Υπαλλήλων και παραθέτοντας ψευδή στοιχεία, έπειθαν τους παθόντες - ιερείς να καταθέτουν σε συγκεκριμένους τραπεζικούς λογαριασμούς διάφορα χρηματικά ποσά, για τη διευθέτηση υποτιθέμενων οικονομικών και ασφαλιστικών εκκρεμοτήτων τους.
Το συνολικό παράνομο οικονομικό όφελος που αποκόμισαν οι δράστες από τις μέχρι τώρα εξιχνιασθείσες υποθέσεις, ανέρχεται στο χρηματικό ποσό των (9.130) ευρώ.
Επίσης σε βάρος του 35χρονου δράστη ο οποίος φέρεται να κατέχει αρχηγικό ρόλο έχουν σχηματισθεί παρόμοιες δικογραφίες εξαπάτησης ιερέων από την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Πατρών και την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Ηγουμενίτσας για πράξεις που είχαν λάβει χώρα κατά το παρελθόν σε όλη την επικράτεια (π.χ. Ρέθυμνο, Ρόδος, Λέσβος, Θεσσαλονίκη, Πάτρα κ.λ.π.).
Οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Χαλκίδας, αξιοποιώντας κατάλληλα προανακριτικό υλικό, που συνέλλεξαν στο πλαίσιο της μεθοδικής αστυνομικής έρευνας, σε συνδυασμό με στοιχεία που τους παρασχέθηκαν από το Τμήμα Ασφαλείας Φλώρινας, κατάφεραν να εντοπίσουν και να συλλάβουν χθες (21-03-2012) το μεσημέρι στη Χαλκίδα, τα τρία μέλη της εγκληματικής ομάδας.
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στους δράστες βρέθηκαν και κατασχέθηκαν τρία (3) βιβλιάρια τραπεζών, μία (1) κάρτα αναλήψεων μετρητών τραπέζης, ένα κινητό τηλέφωνο καθώς και το χρηματικό ποσό των (4.730) ευρώ.
Επίσης πραγματοποιήθηκε έρευνα, με την παρουσία Εισαγγελικού Λειτουργού, σε δωμάτιο ξενοδοχείου που διέμενε ο 35χρονος στη Χαλκίδα, όπου βρέθηκε και κατασχέθηκε βιβλίο με διευθύνσεις και τηλέφωνα επικοινωνίας όλων των ενοριών της Ελλάδας ανά Μητρόπολη.
Οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν σήμερα (22-03-2012) το πρωί στον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Χαλκίδας, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για την ανακάλυψη και σύλληψη των υπόλοιπων μελών της εγκληματικής ομάδας καθώς και για τυχόν συμμετοχή τους και σε άλλες περιπτώσεις εξαπάτησης ιερέων.
Παρακαλούμε όσους πολίτες και ιδίως ιερείς έχουν πέσει θύματα εξαπάτησης με το συγκεκριμένο τρόπο να επικοινωνήσουν με το Τμήμα Ασφαλείας Χαλκίδας, στα τηλέφωνα 22210-37035 και 22210-24574.
Η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, στο πλαίσιο της πρόληψης περιστατικών απάτης, παρακαλεί τους πολίτες και ιδίως τους ηλικιωμένους να μην πείθονται εύκολα από άγνωστα άτομα που τους πλησιάζουν, είτε με το πρόσχημα ευκαιριακών αγορών, είτε ως γνωστοί συγγενών τους, προφασιζόμενοι την εξόφληση χρέους, ασφαλιστήριων συμβολαίων, ηλεκτρικών συσκευών, ανταλλακτικών αυτοκινήτων κ.λ.π., για λογαριασμό των συγγενικών τους προσώπων.
Ιδιαίτερα, παρακαλούνται οι κληρικοί να μην πείθονται όταν τους τηλεφωνούν άγνωστα άτομα, τα οποία προφασίζονται ότι εργάζονται σε ασφαλιστικούς φορείς και τους ζητούν προσωπικά στοιχεία ή την καταβολή χρημάτων για τη δήθεν εκκαθάριση ή διευθέτηση εκκρεμών υποθέσεων.
Υπενθυμίζεται ότι στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr/ Οδηγός του πολίτη - Χρήσιμες συμβουλές) έχουν αναρτηθεί οι ακόλουθες χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης πολιτών:
• Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων.• Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
• Εφόσον άγνωστο άτομο εισέλθει στην οικία σας με οποιαδήποτε πρόφαση (π.χ. διεξαγωγή έρευνας, πώληση κάποιου προϊόντος, ανάγκη να πραγματοποιήσουν μια κλήση κ.λπ.), να μην επιτρέπετε να μεταβαίνει σε άλλους χώρους του σπιτιού σας, πέραν αυτών που χρειάζεται και ποτέ να μην χάνετε την οπτική επαφή μαζί του.
• Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
• Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
• Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
• Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
• Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
• Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
• Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
• Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
• Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
• Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
• Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
• Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.
Οι δράστες χρησιμοποιούν συνήθως την εξής μεθοδολογία:
Απάτη με τη μέθοδο προσέγγισης εκ μέρους συγγενικού προσώπου (κυρίως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων)
• Οι δράστες επιλέγουν κυρίως ηλικιωμένους ανθρώπους, για τους οποίους πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών ή των εγγονιών τους.
• Τους προσεγγίζουν «δήθεν» ως απεσταλμένοι των συγγενών τους και με το πρόσχημα άμεσης και επείγουσας ανάγκης χρημάτων, επιδιώκουν να τους αποσπάσουν μεγάλα χρηματικά ποσά. Η προσέγγιση συνήθως γίνεται κατά την έξοδο ή λίγο πριν την είσοδο στην κατοικία τους, έξω από Τράπεζες ή εμπορικά καταστήματα κ.λπ.
• Οι τεχνικές, που χρησιμοποιούν οι δράστες για να πείσουν τους ηλικιωμένους να τους δώσουν τα χρήματα για λογαριασμό των οικείων τους, είναι ο αιφνιδιασμός και η παρουσίαση μιας αληθοφανούς οικονομικής ανάγκης που πρέπει να ικανοποιηθεί χωρίς αναβολή. Με τον τρόπο αυτό, αλλά και με την αναφορά σε συγγενικά πρόσωπα με ιδιαίτερη οικειότητα, επιδιώκουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και να μην αφήσουν περιθώρια δεύτερης σκέψης. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι δράστες για να ισχυροποιήσουν τα επιχειρήματά τους, προσποιούνται πως τηλεφωνούν στα οικεία πρόσωπα για να επιβεβαιώσουν την οικονομική ανάγκη, πλην όμως οι ηλικιωμένοι μέσα στην αναστάτωση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι συνομιλούν με συνεργούς των δραστών και όχι με τους συγγενείς τους.
• Οι λόγοι που επικαλούνται οι δράστες για να αποσπάσουν χρήματα είναι συνήθως η εξόφληση ενός χρέους, η πληρωμή ασφαλιστηρίων συμβολαίων, η αγορά ηλεκτρικών συσκευών, ανταλλακτικών αυτοκινήτων κ.λπ., για λογαριασμό «δήθεν» συγγενικών προσώπων.
• Τα χρηματικά ποσά, που ζητούν οι δράστες κυμαίνονται από μερικές εκατοντάδες έως αρκετές χιλιάδες Ευρώ, ποσά τα οποία μεταβάλλονται και προσαρμόζονται ανάλογα με τη δεκτικότητα και ευπιστία των ηλικιωμένων. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στο παρελθόν δράστες έχουν μεταφέρει με αυτοκίνητο ηλικιωμένους ακόμα και σε Τράπεζες, προκειμένου να αναλάβουν μεγάλα χρηματικά ποσά και να τους τα παραδώσουν.
Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
• Οι δράστες επιλέγουν συνήθως ηλικιωμένους και πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών τους.
• Ακολούθως, επικοινωνούν τηλεφωνικώς μαζί τους κυρίως τις νυχτερινές ώρες (συνήθως μετά τα μεσάνυχτα) και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους (π.χ. γιος, κόρη, γαμπρός ή νύφη) εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.
• Οι δράστες ζητούν από τους ηλικιωμένους να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο (που νωρίτερα οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως κατάλληλο, συνήθως κοντά στο σπίτι τους), όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.
• Οι ηλικιωμένοι χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση. Όμως, μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.
Απάτη με τη μέθοδο πώλησης κατασχεμένων από την Τράπεζα ακινήτων ή οχημάτων σε συμφέρουσα τιμή
• Οι δράστες εμφανίζονται συνήθως ως δικηγόροι Τραπεζών, οι οποίες προτίθενται να προχωρήσουν σε πλειστηριασμό κατασχεμένων ακινήτων και αυτοκινήτων. Με τη χρήση πλαστών εγγράφων και συνήθως με το πρόσχημα ότι οι ίδιοι ελέγχουν τη διενέργεια των πλειστηριασμών, πείθουν ότι μπορούν να μεσολαβήσουν στην κατακύρωση του πλειστηριαζόμενου αντικειμένου σε πολύ χαμηλή τιμή και αποσπούν έτσι μεγάλα χρηματικά ποσά.
• Έχει παρατηρηθεί ότι μέλη αυτών των εγκληματικών ομάδων για να γίνονται περισσότερο πιστευτοί μισθώνουν πολυτελή διαμερίσματα και ακριβά αυτοκίνητα, προκειμένου να τα παρουσιάζουν ως προοριζόμενα για εκποίηση από τις Τράπεζες.
• Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι οι δράστες «αλιεύουν» υποψήφιους συναλλασσόμενους, ακόμα και μέσα από τον κύκλο γνωριμιών άλλων ατόμων που έχουν εξαπατήσει, πριν αυτά αντιληφθούν την απάτη.
Απάτη με τη μέθοδο της απασχόλησης σε ΑΤΜ (συνήθως σε βάρος ηλικιωμένων ατόμων)
• Οι δράστες προσεγγίζουν ένα άτομο τη στιγμή που πραγματοποιεί συναλλαγή σε ΑΤΜ και χωρίς να γίνουν αντιληπτοί υποκλέπτουν οπτικά το «ΡΙΝ» κατά την πληκτρολόγησή του, ενώ στη συνέχεια περιμένουν να ολοκληρωθεί η συναλλαγή.
• Τη στιγμή της εξόδου της κάρτας από το ΑΤΜ ένας από τους δράστες ρίχνει στα πόδια του συναλλασσόμενου ένα χαρτονόμισμα και τον προτρέπει να το πάρει με το πρόσχημα ότι του έπεσε από τη τσέπη.
• Οι δράστες εκμεταλλεύονται το χρονικό διάστημα που ο συναλλασσόμενος απασχολείται με το πεσμένο χαρτονόμισμα και αφαιρούν την κάρτα του από το στόμιο εξόδου του ΑΤΜ, τοποθετώντας στη θέση της μία άλλη.
• Μετά την αποχώρηση του συναλλασσόμενου, που δεν έχει αντιληφθεί τη αλλαγή της κάρτας, οι δράστες αφαιρούν το υπόλοιπο του λογαριασμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου