Κρίσιµη για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και τις µετακινήσεις του επιβατικού κοινού είναι η εβδοµάδα που αρχίζει, καθώς οι εργαζόµενοι σε όλες τις εταιρείες των µέσων µαζικής µεταφοράς ετοιµάζονται για κινητοποιήσεις «απάντηση στο κυβερνητικό σχέδιο», που προβλέπει ριζική ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και µείωση των µισθών τους κατά 20% - 40%.
Σύμφωνα με Τα Νέα, ήδη συγκρότησαν συντονιστικό όργανο, που απαρτίζεται από τους επικεφαλής όλων των σωµατείων στις αστικές συγκοινωνίες και το οποίο θα αναλάβει δράση τις επόµενες ηµέρες. Στόχος του οργάνου είναι να γίνουν σύντοµα γενικές συνελεύσεις σε όλους τους χώρους εργασίας προκειµένου να ληφθούν αποφάσεις για τις πρώτες «πανσυγκοινωνιακές απεργίες».
Παράλληλα, η κυβέρνηση προχωρεί στην επανεξέταση και σταδιακή ολοκλήρωση του νέου σχεδίου αναδιάρθρωσης των ∆ΕΚΟ συγκοινωνιών, µέσω διαπραγµατεύσεων και µε τους εκπροσώπους της τρόικας.
Ένα από τα «αγκάθια» που έχουν ανακύψει αφορά τους περίπου 1.000 εργαζοµένους που πρέπει να µεταταγούν ως πλεονάζοντες. Η τρόικα αποδέχεται µεν την πρόταση του υπουργείου να µη γίνουν απολύσεις, αντιτείνει όµως ότι για να µεταταγεί ένας εργαζόµενος από τις συγκοινωνίες σε άλλη υπηρεσία του ∆ηµοσίου πρέπει από την υπηρεσία αυτή να έχουν αποχωρήσει πέντε εργαζόµενοι.
Στόχος του νέου σχεδίου, όπως έχει επισηµάνει ο υπουργός Μεταφορών ∆ηµήτρης Ρέππας, είναι να προωθηθούν όλες οι αλλαγές που θα χτυπήσουν στη ρίζα τους τις παθογένειες του συστήµατος των αστικών συγκοινωνιών. Σύµφωνα µε το υπουργείο, έχει διαπιστωθεί ότι το µεγαλύτερο µέρος των ελλειµµάτων οφείλεται σε τέσσερις συγκεκριµένους παράγοντες, οι οποίοι είναι:
Ο ελλιπής σχεδιασµός των δροµολογίων. Μπορεί µια περιοχή να εξυπηρετείται από τρία διαφορετικά µέσα µεταφοράς και µια άλλη από ένα ή ακόµη και από κανένα.
Η ανεπαρκής διαχείριση του προσωπικού. Σε ένα φορέα µπορεί να λείπουν, π.χ., οδηγοί, εργοδηγοί και σε έναν άλλο να είναι υπεράριθµοι.
Η ανορθολογική κατανοµή µεταξύ της κύριας και της δευτερεύουσας αµοιβής του προσωπικού. Αντί η δεύτερη να καλύπτει 8% - 10% της κύριας αµοιβής, όπως συµβαίνει στην Ευρώπη, εδώ το ποσοστό φθάνει κατά µέσο όρο το 30% και σε ορισµένους φορείς ακόµη και το 50%.
Το σύστηµα της επιδότησης των µετακινήσεων. Σε όλες τις χώρες, επισηµαίνουν πηγές του υπουργείου Μεταφορών, οι αστικές συγκοινωνίες ακόµη και οι ιδιωτικές επιδοτούνται, αλλά η σχέση της επιδότησης προς τα έσοδα των φορέων στις χώρες της Ε.Ε. είναι κατά µέσο όρο 60 προς 40. Στην Ελλάδα είναι 75 προς 25.
Οι εργαζόµενοι από την πλευρά τους τονίζουν ότι «τα µέσα µαζικής µεταφοράς αποτελούν δηµόσιο και κοινωνικό αγαθό και δεν µπορεί να αντιµετωπίζονται ως αγοραίο εµπόρευµα, που υπακούει µόνο στη λογική των εσόδων - εξόδων».
«Πληγή» η εισιτηριοδιαφυγή
Σε µια από τις µεγαλύτερες πληγές για τα οικονοµικά των αστικών συγκοινωνιών έχει εξελιχθεί η εισιτηριοδιαφυγή, η οποία υπολογίζεται ετησίως σε 33,7 εκατ. ευρώ. Στα λεωφορεία φτάνει το 40%, στα τρόλεϊ το 17,5%, ενώ ακολουθούν ο ΗΣΑΠ µε 10%, το Μετρό µε 7% και το τραµ µε 6% - 7%.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να σταµατήσει τη διαρκώς αυξανόµενη αιµορραγία από τη λαθρεπιβίβαση, µε την είσοδο ιδιωτών -µέσω Συµπράξεων ∆ηµοσίου και Ιδιωτικού Τοµέα- στο σύστηµα ελέγχου των εισιτηρίων κυρίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου